مجله جراحی زیبایی و چاقی زنان زیبا

وبلاگی برای دوستداران لاغری و زیبایی

مجله جراحی زیبایی و چاقی زنان زیبا

وبلاگی برای دوستداران لاغری و زیبایی

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

این جراحی معمولاً یک عمل سرپایی است و جراح بافت اضافی سینه را برای کاهش اندازه آن برمی‌دارد. اگر بزرگ شدن سینه شما به دلیل تجمع بافت چربی باشد، جراح شما از لیپوساکشن برای برداشتن چربی استفاده می کند. همچنین جراح با برش پوست سینه، افتادگی سینه را برمی دارد.

مانند هر جراحی دیگری، بدن شما پس از این جراحی نیاز به استراحت دارد. پس از این جراحی باید مراقبت های بعد از جراحی را به خوبی انجام دهید تا از عوارضی مانند سروما یا هماتوم جلوگیری کنید.


۵ اقدام مراقبتی پس از عمل

در ادامه می‌توانید با مراقبت های بعد از این عمل آشنا خواهید شد:


 ۱. پوشیدن لباس مخصوص (گن)

پوشیدن جلیقه فشاری (گِن) می‌تواند بهبودی شما را تسریع کند. پس از جراحی، پوست و بافت برای بهبودی شروع به انقباض می‌کنند؛ اما همیشه این کار به شکل مطلوبی انجام نشده و ممکن است بافت شما متورم شود. جلیقه فشاری، ابزاری است که به بدن کمک می‌کند بافت سریع‌تر و راحت‌تر منقبض شود، تورم را به‌میزان قابل توجهی کاهش داده و از ایجاد عوارضی جانبی در بدن جلوگیری می‌کند.



توصیه می‌کنیم گن خود را حداقل به‌مدت ۴ هفته و به‌صورت ۲۴/۷ بپوشید. اگر نمی‌توانید جلیقه را به‌مدت طولانی تحمل کنید، حداقل هنگام فعالیت‌های بدنی و خواب از آن استفاده کنید تا به زخم‌ها فشاری وارد نشده و پوست متورم‌تر نشود.


به یاد داشته باشید، اگر بعد از جراحی جلیقه فشاری نپوشید، زخم‌ها، تورم و کبودی پوست شما مدت بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابند. برای کاهش تورم و کبودی‌ها می‌توانید از کسیه‌های یخ ژله‌ای (کیسه یخ پزشکی) نیز روی بافت جراحی شده استفاده کنید.


۲. ورزش و فعالیت های بدنی پس از عمل

محدود کردن فعالیت‌های بدنی و ورزش، به تسریع بهبودی شما پس از عمل کمک می‌کند. پس از جراحی می‌بایست ۱ الی ۲ روز، کاملاً استراحت کنید. تا ۲ هفته پس از عمل، از انجام فعالیت‌های شدید بپرهیزید. فعالیت شدید، به فعالیت‌های گفته می‌شود که ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.


بعد از گذشت ۲ هفته، می‌توانید فعالیت‌های روزمره قبلی خود را شروع کنید؛ اما از انجام فعالیت شدید ورزشی، مانند بدن‌سازی، وزنه‌برداری و تمرینات بالاتنه خودداری کنید. از هفته چهارم به بعد می‌توانید ورزش را نیز به فعالیت‌های روزمره خود اضافه کنید.


احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه تا ۴ هفته اول کاملاً طبیعی است؛ اما اگر هنگام ورزش کردن و پس از این فاصله زمانی همچنان در قفسه سینه خود احساس درد دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.



۳. مصرف سیگار ممنوع

سیگار تأثیر مستقیم روی بهبود وضعیت شما بعد از عمل جراحی دارد؛ بنابراین حداقل ۴ هفته قبل از عمل و ۴  هفته بعد از عمل از کشیدن سیگار و مشتقات آن، مانند تنباکو، چسب نیکوتین، آدامس نیکوتین‌دار و غیره خودداری کنید.



۴. نحوه خوابیدن بعد از عمل

هیچ عاملی به‌اندازه خواب نمی‌تواند به بازسازی و ترمیم بدن ما کمک کند؛ اما بعد از عمل ژنیکوماستی باید تغییراتی در فرم خوابیدن خود ایجاد کنید. پس از جراحی تا حدود ۴ هفته می‌بایست حتما به پشت بخوابید. در این مدت از خوابیدن روی شکم و پهلوها جداً خودداری کنید؛ زیرا فشار به قفسه سینه می‌تواند منجر به باز شدن بخیه یا خون‌ریزی این نواحی شود.


۵. رانندگی کردن پس از عمل

معمولاً بعد از گذشت ۱ هفته از عمل جراحی می‌توانید دوباره رانندگی کنید. با این حال، اگر پس از نشستن پشت فرمان، در قفسه سینه خود احساس درد می‌کنید بهتر است از رانندگی کردن، خودداری کنید.



منبع مقاله: مراقبت های بعد از ژنیکوماستی از سایت دکتر ناصر یاهو